Gyeongju - Reisverslag uit Gyeongju, Zuid-Korea van Peter Wouters - WaarBenJij.nu Gyeongju - Reisverslag uit Gyeongju, Zuid-Korea van Peter Wouters - WaarBenJij.nu

Gyeongju

Door: Peter Wouters

Blijf op de hoogte en volg Peter

13 April 2014 | Zuid-Korea, Gyeongju

Oké, tijd voor een nieuw reisverslag! Ik schuif het nu al een paar dagen voor me uit, maar ik moet er nu toch maar even voor gaan zitten. waar zal ik deze keer over vertellen? Ik zal beginnen met de tripjes van de afgelopen weekenden en dan zie ik wel waar me dat brengt.

"Tripjes? Maar ik dacht dat je in Korea was om te studeren, Peter?" Tuurlijk ben ik hier om mijn vakken te halen, maar zelfs de leraren zeggen allemaal dat het land ontdekken nog veel belangrijker is. Elke leraar zegt dat je het gewoon moet zeggen als je een keertje weg wil en dat vinden ze dan ook helemaal niet erg. Echter heb ik nog niet echt trips doordeweeks gemaakt, maar alleen in het weekend.

Vorig weekend ben ik, zoals ik zei in mijn vorige blog, naar het zuiden van Korea geweest in Gyeongju. Het was een reisje van twee dagen met een overnachting in een hotel. we vertrokken om acht uur 's ochtends en we kwamen pas rond een uur of twee aan op de bestemming. Toch voelde het niet zo lang. Ik had de greatest hits van Bruce Springsteen op mijn mobiel gezet en het was mooi weer buiten. Ik heb de hele weg naar buiten gestaard en genoten van het uitzicht. Ook heb ik nog één of twee uurtjes naar het mooie uitzicht van de binnenkant van mijn oogleden gekeken. Onderweg stopte we bij snelwegstops waar we Koreaanse snacks konden eten en even konden toiletteren. Er zijn hier in Korea super veel openbare toiletten en deze zijn allemaal gratis. Ook zijn ze allemaal super schoon. Het voelt elke keer weer als een genot om naar het toilet te gaan zonder een fortuin te betalen.
Toen we rond een uur of twee waren aangekomen bij onze eerste stop, een park met oude graftombes, kregen we een rondleiding. Ik moet alleen eerlijk bekennen dat deze graftombes niet zo interessant waren, want het leken gewoon grote heuvels. Toen we langs een grasveld liepen met Cherry blossom was al snel de aandacht van iedereen daar op gevestigd. Bij het einde van het park stond de bus weer op ons te wachten. De volgende stop was de op één na oudste boeddhistische tempel in Korea. Ik vind de tempels echt ongelooflijk mooi. Het straalt iets van rust uit wat je in de dagelijkse tijd niet meer snel ervaart. Het is een soort van kalmte wat ik niet kan beschrijven. Ik heb al beslist dat ik later graag een tuin wil in een oosterse/boeddhistische stijl. Ook ga ik in Korea zeker nog een 'templestay' doen. Je loopt dan een dag mee met boeddhistische monniken in hun dagelijkse ritueel. Dit betekent rond een uur of drie 's ochtends opstaan, meedoen met hun meditatie, etc.
Na deze tempel gingen we naar ons hotel. Het was een super luxe hotel waar ik samen met een jarige Spanjaard een kamer deelde. Na een lekker buffet en een talentenshow was de avond gevuld met gezellige feestjes door alle kamers in het hotel. Als er bij de ene klachten waren van lawaai gingen we door naar een andere kamer. Rond een uur of drie besloot ik toch maar wijselijk naar mijn kamer te gaan want er was de volgende ochtend om 8 uur weer ontbijt. Het bed was echt zo zacht als een droom. Ik begin redelijk te wennen aan het harde bed in de dorm (eigenlijk slaap ik er prima op), maar het bed in dit hotel heeft mij behoorlijk verwend. Ik heb ongeveer 4 uurtjes geslapen maar het voelde als 20. De volgende ochtend zat iedereen met een behoorlijke kater, maar met een glimlach beneden. En iedereen zei hetzelfde: "Ik wil dit bed meenemen naar de dorm!"

De tweede dag gingen we langs een soort pretpark waar je culturele dingen kon zien. Hier zat iedereen niet echt op te wachten na een korte nacht, maar het was al met al toch nog wel gezellig. Volgens mij ligt het met zulke trips toch altijd meer aan het gezelschap dan wat je eigenlijk doet. Je moet het alleen wel zelf leuk maken. Als je door zo'n park heen gaat lopen met de mindset dat er niets aan is wordt het natuurlijk nooit leuk
Op de terugweg genoot ik weer van het uitzicht en van mijn boek wat ik had meegenomen. Sanne heeft voor mijn verjaardag onder andere een boek van Paolo Coehlo deze kant opgestuurd. Ik vind boeken van deze schrijver echt top. Ze gaan over de doel van het leven en andere levenslessen. Natuurlijk ben ik het niet eens met alles wat hij beschrijft, maar toch staan er wel veel wijsheden in. Voor iedereen die 'the Alchemist' nog niet heeft gelezen kan ik dit boek echt aanraden. Ik kan denk ik best zeggen dat dit boek mijn leven heeft verandert. Volgende keer ga ik hier denk ik wat dieper op in!
Al met al was het een leuke trip, niet eens zo zeer door de dingen die we hebben gezien, maar meer door het blije gevoel van een fieldtrip. In de bus terug dacht ik dat ik echt vaker van zulk soort trips moet plannen als ik terug in Nederland ben. Dus jongens bereid je maar voor op punteren in Giethoorn als ik terug ben!

Ik zou jullie graag nog meer vertellen maar de batterij van mijn laptop is op. Van de week ga ik een blogpost maken over mijn visie op het leven denk ik. Wanneer precies weet ik nog niet, want ik heb het deze week zowaar druk met school. Veel deadlines, maar gelukkig vind ik de vakken interessant dus het komt wel goed.

Tot snel!

  • 15 April 2014 - 16:09

    Oma Anneke:

    Wow, wat weer een verhaal, en dan te zeggen dat jouw visie, levenshouding aan het veranderen is.
    Niet dat ik het laatste echt nodig vind, maar ik ben nieuwsgierig hoe jij hier inhoud aan geeft.
    Ik lees ook graag boeken met een zekere diepgang, dus deze zal ik zeker lezen.

    Peter, een lieve groet van,
    Oma Anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter

Actief sinds 23 Feb. 2014
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 12913

Voorgaande reizen:

26 Februari 2014 - 20 Juni 2014

Ajou University, Suwon

Landen bezocht: