Boeddhisme - Reisverslag uit Teisen, Zuid-Korea van Peter Wouters - WaarBenJij.nu Boeddhisme - Reisverslag uit Teisen, Zuid-Korea van Peter Wouters - WaarBenJij.nu

Boeddhisme

Door: Peter Wouters

Blijf op de hoogte en volg Peter

13 Juni 2014 | Zuid-Korea, Teisen

Hey allemaal, van alle blogs raad ik het meest aan om deze te lezen. Deze week staat er namelijk een erg interessant thema op het schema. Vorig weekend heb ik een templestay gedaan. Dit houdt in dat je een dag met boeddhistische monniken in een tempel meeloopt en hun dagelijkse ritueel kan meedoen. Ik zou jullie graag alles tot in de kleinste details vertellen, maar ik vind het eigenlijk veel leuker om over het boeddhisme te vertellen. Er heerst hier in het Westen namelijk altijd een 'zweverig' gevoel op. Althans, dat had ik altijd, maar ik heb dit juist heel anders ervaren. Ik kan daarom niet wachten om dit met jullie delen, want dit is nou echt zo'n ervaring die je niet makkelijk in Nederland kan ervaren.

Eerst zal ik toch kort uitleggen wat we hebben gedaan in de templestay. We hebben een rondleiding gekregen langs de gebouwen van de tempel. Hierna hebben we verschillende meditatietijden meegedaan, en ook zelf verschillende vormen van mediteren geleerd. We sliepen in mooie kamers, op de grond, tot een uurtje of 3 's nacht waarna we met de nachtelijke meditatie hebben meegedaan, gevolgd door een wandeling een berg op, en een meditatiewandeling door het prachtige bos. Ik kreeg het gevoel na de templestay dat het gewoon een andere religie was, want mensen gaan telkens op hun knieën en met hun hoofd naar de grond naar het boeddha beeld, en stoppen ook telkens geld in grote 'donatiebakken'. Maar toch was mijn interesse gewekt, en ik ben zelf begonnen met onderzoek doen. Ik begonnen met boeken over het boeddhisme te gaan lezen; Wat is het nou eigenlijk? Ik kwam erachter dat er heel veel in het boeddhisme voorkomt waar ik precies hetzelfde over denk.

Dan zal ik jullie nu vertellen waar Boeddhisme nou eigenlijk vandaan komt. Een waarschuwing vooraf: ik ben net 3 dagen aan het leren, dus ik ben nog lang geen expert. First things first, Boeddha is geen god, hij is gewoon een mens als jij en ik. Hij heeft ook nooit gezegd dat hij een god is of dat mensen naar hem moesten bidden. Hij was zelf een prins en leefde een royaal, beschermd leven, maar op een gegeven moment was hij ontevreden en is rond gaan reizen om de echte waarheid te vinden voor zichzelf. Hij heeft 6 jaar lang bij verschillende guru's in de leer gezeten, en meerdere religies proberen aan te nemen. Op een gegeven moment gaf hij deze dingen op en is zelf onder een boom gaan mediteren. Onder die boom heeft hij een soort van verlichting ondervonden, en die regels die hij in deze verlichting heeft doorgekregen is de Dharma. In het boeddhisme is deze status van verlicht zijn, de perfecte mens, Boeddha zijn. Iedereen kan Boeddha zijn en dit is wat je probeert te bereiken door goed te leven.

Nou is het tot dit punt allemaal nog best zweverig, en ik weet ook niet tot hoe ver ik dit allemaal geloof, maar de regels hij leert zijn wel ongelooflijk interessant. Laat ik een paar dingen opnoemen die ik tot nu toe heb geleerd. Je bent zelf het midden van het universum, probeer vanuit die gedachtegang te werken (zoals ik in mijn blog 'the Alchemist' zelf beschreef, focus op de dingen waar je wat aan kan doen.) Neem dingen niet voor de waarheid aan, ook niet de dingen die de Boeddha leerde. Probeer dit echt te sappen. Hij zegt zelf: dingen geloven en niet snappen is politiek, dingen snappen is intellectueel en spiritueel. Dit is altijd al hoe ik probeerde te leren. Bijvoorbeeld: Ja ik weet als je met statistiek dit getal hier doet dan komt dat eruit, en dan een minnetje hier en dat dan gedeeld door dat en dan komt het goede antwoord eruit. Dit zou ik vast ook op een toets kunnen herhalen, maar ik wil altijd snappen waarom dit gebeurd. Soms moet ik uren onderzoek doen om erachter te komen, maar ik moet en zal het weten. Dat staat me ook zo erg aan het boeddhisme aan: de Boeddha zegt zelf dat je over alles na mag denken. Ergens oneens mee zijn mag ook, en hij moedigt dit zelf aan. Maar hij zegt wel dat je er dus goed over na moet denken en het eigen maken. Pas wanneer al je twijfel weg is kan je leren zegt hij.

Maar er zijn ook veel dingen die ik nog niet doe, en zeker wil leren. Bijvoorbeeld, geloof nooit dat wat jezelf denkt de enige waarheid is. Dit is iets waar ik nog veel kan leren. Hier heb ik namelijk zelf, in alle eerlijkheid, behoorlijk vaak last van. Of nog één, probeer mensen zo min mogelijk te labelen. Als je iemand ziet die Engelsman, Fransman of Duitser is labelen wij gelijk het land erop. Dit is natuurlijk een manier van je hersenen om informatie te verwerken, maar de Boeddha zegt dat je niet moet vergeten dat het een mens is. Door iedereen in je hoofd te labelen vergeet je soms de persoon zelf. Ook zegt hij dat je een 'vluchteling in jezelf bent'. Hier bedoelt hij mee: leg niet altijd de kern van alle ellende bij iemand anders, je moet voor jezelf zorgen, en deze verantwoordelijkheid ligt ook bij jezelf.

Maar waarom mediteren de Boeddhisten dan? Ik zou het beschrijven als de Westerse term 'mindfullness'. Ik weet niet of jullie daar wel eens van hebben gehoord, maar het betekent bewustzijn van alles wat je doet. Dit is wat ze proberen te bereiken als ze mediteren. Door alleen aan je ademhaling te denken proberen ze hun hele hoofd leeg te maken en in het moment te leven. Boeddha leert dat hier veel geluk uit te halen is: leef in het moment, geniet van het moment. Ook zegt hij dat negatieve gedachten nou eenmaal bestaan, je kan niet altijd in een geluksgevoel leven. Echter gaat het erom wat je met die negatieve gedachtes doet: laat het binnenkomen in je hoofd, verwerk ze, en ga zonder ze verder.

Zoals je kan zien is het dus eigenlijk geen religie, maar iemand die leert hoe je gelukkig je leven kan leiden. Hij geeft geen antwoord op vragen als hoe groot is het universum, en wat is het verschil tussen de ziel en het lichaam. Hij legt uit dat het niet belangrijk is om antwoord op deze vragen te weten. Mijn gedurfde theorie is dus om te zeggen dat hij het ook niet wist, maar het boeide hem ook niet, want als je in het nu leeft kan je gelukkig zijn. Ik vind het zelf dus helemaal niet zweverig of religieus ofzo, maar juist heel 'down to earth'. Ik denk dat er best wat uit te halen is om wat van te leren.

Hopelijk hebben jullie nu een beetje een beter beeld van boeddhisme, net als ik. Hoogstwaarschijnlijk ga ik ik over ongeveer 2 weken, 5 dagen naar een tempel, om daar een beter beeld van het boeddhisme te krijgen. Ik geloof dat dit een ervaring is waar je de rest van je leven nog op terug kijkt, en ik hoop dat ik mediteren kan leren. Het lijkt me namelijk goed voor je hersenen om af en toe even op 'reset' te kunnen klikken. Ik zou mensen aanraden om eens wat over boeddhisme te gaan opzoeken, maar dit moet iedereen natuurlijk zelf weten. Zelfs al ben je Christen, Moslim of Hindoe kan je dit best doen. Zoals ik al zei is Boeddha geen god, gewoon een man die zijn gedachtes leerde aan andere mensen.

Bedankt voor het lezen! Ik maak deze week denk ik wat meer blogposts. Een soort van conclusie van mijn tijd hier.

Ciao mensen!



  • 14 Juni 2014 - 09:28

    Oma Anneke:

    Dag Peter,

    Na dit gelezen te hebben zou ik met jouw uren kunnen praten, om hier in een mail op te reageren valt niet mee.
    Maar wat groei jij naar een geestelijke volwassenheid.
    Lieve kleinzoon, ik vind het geweldig wat jij met ons deelt.
    Als je weer thuis bent mag je wel een lezing houden, ik zal daarbij aanwezig zijn.

    Lieve groet, Oma Anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter

Actief sinds 23 Feb. 2014
Verslag gelezen: 452
Totaal aantal bezoekers 12912

Voorgaande reizen:

26 Februari 2014 - 20 Juni 2014

Ajou University, Suwon

Landen bezocht: