Hallo Korea! - Reisverslag uit Suwon, Zuid-Korea van Peter Wouters - WaarBenJij.nu Hallo Korea! - Reisverslag uit Suwon, Zuid-Korea van Peter Wouters - WaarBenJij.nu

Hallo Korea!

Door: Peter Wouters

Blijf op de hoogte en volg Peter

28 Februari 2014 | Zuid-Korea, Suwon

Hallo vrienden, tijd voor een update vanuit Korea.

Ik ben Dinsdagavond vanuit Schiphol richting Seoul gevlogen. Mijn vliegtuig vloog om 21:20, maar had een half uurtje vertraging. In de lobby kwam ik een andere jongen van de RuG tegen die ook naar Ajou ging. Ik had hem al wel eerder via de mail gesproken, maar het was wel chill om hem zo te ontmoeten.

Vliegen was echt een ramp. Ik dacht dat bij het raampje zitten heel fijn zou zijn, maar ik kwam er al snel achter dat dit een foute keuze was. Tuurlijk was het leuk om naar buiten te kijken met het opstijgen, maar je hebt het daarna al snel gezien. Al snel kwam ik erachter dat ik liever bij het gangpad had gezeten zodat het makkelijker is om naar de wc te gaan of anders gewoon een beetje een loopje maken. Ook leek mijn benen strekken als er geen karretje in het gangetje was mij als een droom. Ach, weer wat geleerd.

Door de douane gaan in Seoul ging soepeltjes en de mensen van Ajou die ons op kwamen halen waren makkelijk te vinden. Nadat ik wat Koreaanse Won, met hulp van één van de jongens van Ajou, had opgenomen kon ik een bus kaartje kopen richting Suwon. Vanuit deze halte moesten we een taxi nemen naar de campus van de Universiteit. Dit zou 3000 Won kosten, wat omgerekend ongeveer 2 euro is. Echter werd het stereotype van taxichauffeurs tegen buitenlanders al snel de waarheid. Eenmaal aangekomen op Ajou stond er op de teller 3600 Won. Het was niet met de taxichauffeur te bespreken of dit juist was, want zijn Engels was zoals hij zelf zei 'small'. Later kwam ik erachter dat hij het nachttarief voor ons heeft gerekend terwijl het bij lange na nog geen tijd was om dit te doen. Het is maar 50 cent wat het extra is, maar het gaat om het principe.

Die avond ben ik met veel andere internationale studenten en mensen van het ontvangscomite van Ajou naar een winkelcentrum geweest. Toen ik vroeg waarom we naar dit winkelcentrum waren gegaan zei een meisje dat het was om kussens enzo te kopen. Dit was inderdaad geen slecht idee, aangezien we op de slaapzalen een opblaaskussentje hebben gekregen (foto's volgen nog.)

Ik dacht dat ik de eerste nacht wel goed zou slapen. Dat zou je toch veronderstellen nadat je ongeveer 30 uur wakker bent. Raar genoeg was ik alleen om half 5 klaarwakker. Dat komt denk ik door de jetlag, want toen ik op mijn mobiel keek bleek dat het in nederland half 9 's avonds was. Mijn lichaam dacht dus dat ik even een dutje had gedaan. Echt heel raar zo'n jetlag.

Mijn eerste dag in Ajou heb ik ontbeten in het cafetaria. Ik kreeg hier een Koreaanse maaltijd: een bak rijst, Kimchi bijgerechten en een bak zeewiersoep met rijstplakjes. Ik kan niet zeggen dat ik het heel lekker vond, maar ik moet het maar een kans geven om eraan te wennen.

Vanochtend was ik weer om 5 uur wakker. Eerst heb ik een uur geprobeerd om weer te slapen, maar dit lukte niet. Toen heb ik mijzelf maar even nuttig gemaakt door een highscore te halen met Flappy Bird. Om 7 uur ben ik uit bed gegaan. Toen kon ik nog even met Sanne en mn moeder op Facebook praten aangezien het daar elf uur 's avonds was. Om 8 uur ben ik gaan sporten. Er is hier in de dormitory een kleine sportschool. Het stelt niet heel veel voor, maar aangezien ik de laatste tijd niet heb gefitnest kan ik er genoeg doen. Na het sporten heb ik gedoucht. De douches hier zijn 6 douchekabines met een douchegordijn tegenover elkaar. Gelukkig heb ik niet zo'n moeite met publieke naaktheid bij het omkleden en afdrogen. Onze slaapzalen zitten op gescheiden gangen, dus je zit toch alleen maar met mannen op een verdieping.

Nu ga ik maar weer eens een lekkere Koreaanse maaltijd verorberen in de kantine. Hopen dat het vandaag wat beter smaakt!

Groeten uit Korea!

  • 28 Februari 2014 - 11:45

    Akke:

    Leuk om zo je verhaal te lezen.

  • 28 Februari 2014 - 14:01

    Krista:

    Hoi Peter,

    Leuk je 1e verslag te hebben gelezen.Je zal vast nog veel meer andere dingen tegen komen die je anders gewend bent.Je moet maar zo rekenen alle begin is moeilijk.Die jetlag is streks weer over en dan ben je daar helemaal ingeslingerd.Veel plecier daar en doe wel voorzichtig.

    Groetjes Krista

  • 28 Februari 2014 - 15:21

    Ab:

    Ha Peter,

    Wij eten vanavond patat met een heerlijke frikadel met mayonaise. Verkopen ze dat niet in de cafetaria bij jou?:)
    Fijn dat je veilig bent aangekomen. Bedankt voor je verslag. Ben benieuwd naar de foto's.
    Herkenbaar de douchecabines!(Afghanistan)

    gr

    Ab

  • 01 Maart 2014 - 12:31

    Dennis:

    Super vet Peter!

  • 03 Maart 2014 - 15:18

    Anita:

    Hallo Peter,

    Hoe is het nu met jou?
    Nog veel last van de jetlag?
    Kun je een beetje wennen aan het eten?

    Lieve groetjes,Anita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter

Actief sinds 23 Feb. 2014
Verslag gelezen: 660
Totaal aantal bezoekers 12916

Voorgaande reizen:

26 Februari 2014 - 20 Juni 2014

Ajou University, Suwon

Landen bezocht: