Cherry Blossom - Reisverslag uit Suwon, Zuid-Korea van Peter Wouters - WaarBenJij.nu Cherry Blossom - Reisverslag uit Suwon, Zuid-Korea van Peter Wouters - WaarBenJij.nu

Cherry Blossom

Door: Peter Wouters

Blijf op de hoogte en volg Peter

03 April 2014 | Zuid-Korea, Suwon

De eerste lentedagen zijn aangebroken en dat betekent: cherry blossom! Echt super mooi, en wat ik verder ga vertellen in dit verslag ga vertellen weet ik nog niet, dat ga ik 'typenderweg' bedenken.

Zoals ik al zei is het dan eindelijk de tijd van mooi weer ook aangebroken in Korea. Het kwik is boven de 20 graden geweest en het was lekker weer om buiten te zitten. Het gaf al gelijk een heel andere zweer door de dormitory. Iedereen was in een goede bui en veel mensen zaten buiten aan picknicktafel te genieten van het weer. We mogen alleen in, en rond de dormitory, geen alcohol drinken. Dit is toch wel een heel groot verschil met Groningen waar ik zo snel als er een zonnestraal was met William een biertje ging drinken. Ach, mijn hersenen en lever zullen hier wel blij mee zijn moet ik dan maar denken.
Trouwens, je moet niet denken dat omdat wij rond de dormitory niet mogen drinken Koreanen zelf niet drinken. Wanneer we gaan eten in de stad zijn er uiteraard ook veel Koreanen. En volgens mij is bij Koreanen een maaltijd niet compleet als er geen Soju ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Soju ) bij is. Natuurlijk overdrijf ik nu een beetje, maar in 80% van de gevallen staan er wel een paar flesjes soju op de tafel. Ik zei gisteren tegen een Koreaan met wie ik at dat koreanen zo vaak dronken bij het eten. Hij vertelde mij toen op een lacherige toon dat ze dit doen omdat ze dan wat losser komen en makkelijker praten. Ik denk dat hier best een kern van waarheid in zit; Koreanen zijn namelijk over het algemeen erg verlegen. Er zijn zoveel omgangsregels tijdens communiceren met elkaar dat kan ik me best kan voorstellen dat het best makkelijk is om een paar borreltjes te nemen. Iedereen weet dat je met een paar borreltjes op, je jezelf toch wat minder druk maakt om alles.
Een voorbeeld van deze regels beleefde ik gisteren toen ik met twee koreanen ging eten. Ik kwam deze twee koreanen tegen toen ik in m'n eentje naar de stad liep om wat te eten. Van deze twee had ik er ééntje een keer eerder kort had gesproken in een bar en de andere nog nooit gezien. Het kan een beetje ongemakkelijk worden, dacht ik, maar ik vraag gewoon of ze het erg vinden als ik mee eet. Ze zeiden dat ze het niet erg vonden. Aan hun gezicht kon ik wel een ongemakkelijke glimlach zien. Hierdoor kon ik niet helemaal inschatten of ze het deden omdat nee zeggen direct in iemands gezicht onbeleefd is, of omdat ze het wel leuk vonden als ik mee zou gaan. Korea heeft namelijk een 'harmonie' cultuur en wij in het westen een 'conflict' cultuur. Hiermee bedoel ik dat, in deze collectieve samenleving, mensen het heel moeilijk durven uit te spreken als mensen het ergens niet mee eens zijn. In Nederland vinden mensen het juist raar als je je niet uitspreekt.
Ik heb hier ook een goed voorbeeld van: voor een vak zit ik in een team met een Deen en een Koreaan. We moesten een afspraak maken om een groepsopdracht door te spreken. De Deen stelde voor om het op Zondag te doen. Dit is mooi op een vrije dag wanneer iedereen tijd heeft, en dan kunnen we lunchen in de cafetaria. Tot mijn verbazing stemde de Koreaan hier mee in. Ik wist namelijk dat hij in Seoul woont en een uur moet reizen om hier te komen. Ook zat er geen druk achter en konden we makkelijk doordeweeks afspreken. Toen ik aan hem vroeg of het niet veel makkelijker voor hem zou zijn om doordeweeks af te spreken was hij heel opgelucht. Het leek hem inderaad ook een stuk handigerer, want dan hoefde hij niet twee uur te reizen voor een meeting van vijftien minuten. Daarna hebben we de afspraak gewoon op maandag gepland, wat net zo makkelijk voor de Deen en mij was. Zoals je kan zien kan dit soms heel frustrerend en verwarrend zijn, omdat je altijd moet nadenken of het puur beleefdheid is wat een Koreaan tegen je zegt, of dat hij het echt meent. Nederlanders zijn heel direct, en soms ook heel bot, maar ik moet zeggen dat dit wel zijn voordelen heeft.
Maar ik was aan het vertellen over het etentje gisteren. Er zijn veel regeltjes in Korea als het gaat om omgang en respect. Alles gaat om leeftijd en je moet mensen wie ouder zijn respecteren: buigen als je iemand wie ouder is groet, dingen met twee handen aannemen, woorden anders uitspreken, etc. Aangekomen bij het restaurant waren we aan het eten en drinken. Een van de Koreanen die tegenover mij zat draaide telkens zijn hoofd weg van mij als hij dronk. Toen bedacht ik mij dat één van de tafelmanieren is dat een jonger persoon zijn hoofd hoort weg te draaien van een ouder iemand' als je samen drinkt. Daarom vroeg ik hoe oud ze allebei waren. Ze waren allebei ouder dan ik. Toen we daarna dronken draaide die jongen niet meer zijn hoofd weg. Echt heel apart dus. Moet je nagaan wanneer je als Koreanen met elkaar aan het eten bent en aan zulke dingen moet denken. Het is haast niet voor te stellen dat je dan lekker relaxt met elkaar kan eten.

Maar de titel van dit verslaag is 'Cherry Blossom' dus daar moet ik jullie ook nog over vertellen. Bij de eerste lentedagen heb je hier die mooie roze blaadjes aan de bomen die je vaak in Japanse films ziet. Er zijn veel festivals en iedereen is er helemaal verliefd op. Gelukkig staat deze campus bekent om zijn Cherry Blossom en hoef ik dus niet ver van huis om dit mooie verschijnsel te zien. Mensen uit heel Suwon komen hier naar de campus toe om foto's te nemen bij de bomen. Gisteravond waren er allemaal schijnwerpers op de bomen geplaatst. Het was echt een drukte van jewelste, maar het was dan ook een erg mooi aangezicht. Vanaf vandaag wordt het weer wat minder en krijgen we waarschijnlijk wat regen. Erg jammer want dit betekent het einde van de cherry blossom.
Dit weekend staat er een trip, met het internationaal team van Ajou, naar het zuiden van korea op het schema. Hier zullen we verschillende bezienswaardigheden gaan bekijken en met z'n allen slapen in een hotel. Ook zal er een talentshow zijn. Ik hoorde dat sommigen gaan cross-dressen, oftewel jongens verkleed als meisje en visa versa. Ik denk dat ik hier maar voor pas.

Hopelijk vonden jullie het weer leuk om te lezen, en tot de volgende keer. Ik zal ook wat foto's van de cherry blossom toevoegen.

Ciao!

  • 03 April 2014 - 08:41

    Oma Anneke:

    Dag Peter,

    Ik kijk altijd weer uit naar jouw ervaringen in Korea, jij kan goed beschrijven wat je beleeft,
    Dat vind ik een mooi talent, en daar kunnen wij van mee genieten.
    Geniet van de Cherry-Blossom. en de zonnige wereld om je heen.
    Succes met je studie, want dat is de allerbelangrijkste opdracht voor jou.

    Lieve kleinzoon tot de volgende keer,

    Oma Anneke

  • 03 April 2014 - 10:55

    Gre Bunschoten:

    Hoi Peter, Wat leuk om met jouw belevenissen mee te mogen leven. Dank je wel voor je goeie verhalen. Ik geniet er heel erg van.
    Ik hoop dat je dit weekeinde lekker kunt genieten van je trip naar het zuiden.
    Tot de volgende keer.

    Een warme groet uit je thuisdorp Tollebeek. xxx
    Dikke knuffel Gre

  • 03 April 2014 - 22:46

    Sharon:

    Hoi Peter,
    Wat ingewikkeld met al die regels! Maar wel heel interessant om te ervaren. Nu je uit Nederland bent kom je er steeds meer achter wat je eigen cultuur betekent. Allemaal mooie levenslessen. Groetjes uit Groningen!

  • 08 April 2014 - 22:31

    Liesbeth Roelfsema:

    Dank voor een stukje inwijding in de Koreaanse cultuur. Had dit nog niet eerder gehoord.
    Geniet van de prachtige tijd!!!
    Liesbeth

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter

Actief sinds 23 Feb. 2014
Verslag gelezen: 432
Totaal aantal bezoekers 12922

Voorgaande reizen:

26 Februari 2014 - 20 Juni 2014

Ajou University, Suwon

Landen bezocht: