The Alchemist - Reisverslag uit Suwon, Zuid-Korea van Peter Wouters - WaarBenJij.nu The Alchemist - Reisverslag uit Suwon, Zuid-Korea van Peter Wouters - WaarBenJij.nu

The Alchemist

Door: Peter Wouters

Blijf op de hoogte en volg Peter

19 April 2014 | Zuid-Korea, Suwon

Belofte maakt schuld. Ik heb aan het begin gezegd dat ik elke week een reisverslag zou maken. Als ik dat tempo wil redden moet ik toch wat vaker gaan bloggen. Hopelijk vinden jullie het ook nog steeds leuk om te lezen! Vorige keer heb ik gezegd dat ik wat over mijn visie op het leven zou schrijven, maar ik kwam erachter dat dit vrijwel onmogelijk is om op papier te zetten. Ik kon een ochtend niet meer slapen en toen ben ik begonnen om wat dingen op te schrijven. Al snel had ik een A4'tje vol met tekst, maar het was van alles een beetje en eigenlijk bij alles kwam ik erachter dat het te moeilijk was om het hele leven op papier te zetten.
Maargoed, wat ik al zei, belofte maakt schuld. Dus ik moet er toch maar iets van proberen te maken. Ik ga denk ik twee dingen maar bespreken aangezien ik hier waarschijnlijk al super lang mee bezig ben en dat al lastig genoeg wordt: tevreden zijn met jezelf en doelen stellen.
Ten eerste wil ik het hebben over tevreden zijn met jezelf. Zo vaak zie je mensen die niet tevreden zijn met zichzelf en dan denk ik 'waarom?' Als je al niet blij kan zijn met jezelf hoe kunnen anderen dan blij zijn met je. Haha, het klinkt echt als een tekst op een postkaartje besef ik me terwijl ik het opschrijf, maar ik geloof wel dat dit echt waar is. Je bent wie je bent, en daar moet je het je leven mee doen. Als je elke dag in de spiegel kijkt en denkt "wat zie ik er verschrikkelijk uit, eerst de dag maar doorkomen." dan heb ik echt medelijden met je. Waarom zou je niet gewoon in de spiegel kijken en denken: "goedemorgen lekkerding, wat ga je vandaag met je dag doen?" Ik weet van mezelf dat ik in ieder geval liever omga met mensen die plezier hebben in het leven dan mensen wie alles maar saai of stom vinden. Wat ik probeer te zeggen is denk ik, probeer dingen een positieve draai te geven. Je druk maken over dingen waar je niets aan kan veranderen is een verspilling van je tijd. Focus je op dingen waar je wel wat aan kan doen en doe dat met passie en plezier. En ohja, had ik al gezegd dat je tevreden moet zijn met jezelf? :P Ik kom nu al weer op het punt dat ik erachter kom dat het onmogelijk is om precies op papier te krijgen hoe er precies over denk. Ach, daarom wordt ik geen schrijver. Maar de hoofdgedachte is hopelijk wel duidelijk. Wees zelfverzekerd en maak je niet druk over alles en iedereen, focus je gewoon op dingen wat je zelf in de hand hebt.

Ten tweede wil ik graag beschrijven waarom ik het boek The Alchemist zo'n top boek vind. Veel mensen weten volgens mij wel dat ik vorig jaar niet zoveel voor school heb gedaan. Ik had er geen zin in en raakte in een sleur van laat uit bed komen en de hele dag niets doen. Het ideale leven zou je denken toch? Maar ik kan je vertellen dat het echt een verschrikkelijk gevoel in m'n maag gaf als ik wakker werd en me besefte dat ik de hele dag niets had te doen, dus dan draaide ik me nog maar een keer om in m'n lekkere bedje. Dit is het tegenovergestelde van de eerste paragraaf denk je misschien, maar dit is niet waar. Ik was nog wel gelukkig. Ik had elke dag plezier in het leven, maar ik had geen drive om iets te bereiken.
Aan het begin van dit jaar wou ik dit graag veranderen. Ik ging m'n vakken weer volgen en maakte m'n huiswerk. Ook ging ik veel lezen over motivatie. En wat in veel dingen terug kwam is dat je een doel moet stellen voor jezelf. Ik vroeg mij af: "wat is mijn doel eigenlijk?" Je kan al wel raden dat ik geen doel had. En veel mensen hebben dat misschien wel hetzelfde. Je gaat elke dag naar je werk, of naar school, maar waar doe je het eigenlijk voor? Ik schreef m'n doelen op, ik wil school goed halen en m'n capaciteiten gebruiken, en ik wil weer fit worden. En ik zal je vertellen, ik ben zoveel gelukkiger nu. Elke dag als ik wakker wordt denk ik aan mijn doelen en wat ik er vandaag aan kan doen. Dit geeft zoveel energie, en geeft ook een doel van het leven. Ik heb het mysterie van 'het doel van het leven' ontdekt, het is een leeg vakje, en je mag zelf kiezen wat je ermee gaat doen.
Dit is ook wat The Alchemist beschrijft, het gaat over een herder met een doel in zijn leven. Elke dag doet hij andere dingen, maar hij leeft naar zijn doel toe. Paulo Coehlo beschrijft hoe een doel in je leven het belangrijkste is om je plezier in het leven te geven en alles een doel te geven, en ik denk dat dit waar is. Het werkt in ieder geval voor mij. Als ik nu wil sporten gaat het vanzelf, ik wil het graag. Het is niet omdat ik vind dat ik moet sporten omdat ik ontevreden ben met mijn lichaam. Ik leef naar het doel toe om weer fit te zijn. Als ik nu huiswerk maak is het niet, "oh wat verschrikkelijk, ik moet dit maken", maar ik heb er serieus meer plezier in, omdat ik nu pas inzie dat het wel een doel heeft.

Sommige mensen zullen nu misschien denken, wat een dromer, hij heeft het echte leven nog niet ontdekt. Wie weet.. maar ik wil ook tegen die mensen zeggen, is het allemaal zo'n gek idee wat ik zeg? Er is niets mis met positief zijn, en niemand anders kan dingen positief maken behalve jezelf in je eigen hoofd. Ook is het gewoon zo dat een doel je leven alles meer betekenis geeft.

Hopelijk vonden jullie dit ook leuk om te lezen in plaats van mijn reis in Korea. Ik ben zelf benieuwd hoe ik over tien jaar terug kijk op dit verhaaltje. Wie weet heb ik zelfs nog wel mensen kunnen motiveren om vandaag met een lach door de dag te gaan. Als je denkt dat andere mensen dit misschien ook interessant vinden om te lezen ben je vrij om het door te sturen.

Groeten uit Korea! En wil je één ding doen voor mij? Als je jezelf vandaag in de spiegel ziet denk dan even: "allemachtig, wat zie ik er lekker uit vandaag."

  • 19 April 2014 - 09:12

    Pma Anneke:

    Lieve Peter,

    Wat word ik blij van jpu visie op het leven. het boek ga ik zeker lezen.

    Een lieve groet,

    Oma Anneke

  • 19 April 2014 - 10:16

    Wout:

    Ha die Peter, mooi verhaal! de Alchemist vind ik ook een fantastisch boek, overal waar je komt ter wereld kennen ze het ook, het opent gesprekken als je het in een hostel of in de trein bij je hebt. Ik ga zo eens in de spiegel kijken en zeggen: Hello Tiger, i love you!! :)

  • 19 April 2014 - 10:17

    Wout:

    veel plezier daar!!

    groeten van de overkant


    Wout

  • 19 April 2014 - 20:13

    Akke:

    Leuk geschreven Peter. Wat grappig dat ik toch van ochtend in de spiegel keek en dacht......
    Je ziet er goed uit en ben weer heerlijk gaan hardlopen. Dus ik voer gewoon uit wat jij zegt. Houden van je zelf is zo belangrijk!

  • 19 April 2014 - 20:13

    Akke:

    Leuk geschreven Peter. Wat grappig dat ik toch van ochtend in de spiegel keek en dacht......
    Je ziet er goed uit en ben weer heerlijk gaan hardlopen. Dus ik voer gewoon uit wat jij zegt. Houden van je zelf is zo belangrijk!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter

Actief sinds 23 Feb. 2014
Verslag gelezen: 395
Totaal aantal bezoekers 12921

Voorgaande reizen:

26 Februari 2014 - 20 Juni 2014

Ajou University, Suwon

Landen bezocht: