Q&A tijd - Reisverslag uit Suwon, Zuid-Korea van Peter Wouters - WaarBenJij.nu Q&A tijd - Reisverslag uit Suwon, Zuid-Korea van Peter Wouters - WaarBenJij.nu

Q&A tijd

Door: Peter Wouters

Blijf op de hoogte en volg Peter

08 Mei 2014 | Zuid-Korea, Suwon

Goedemorgen lezers! Deze keer staan de antwoorden op de vragen die ik tot nu toe heb gehad op het menu.

Laat ik beginnen met de vraag van John. Hij vroeg in één van mijn eerste verslagen: 'Vieren Koreanen eigenlijk hun verjaardag? Spanjaarden bijvoorbeeld weer niet. ???!!' Ik heb deze vraag dit weekend aan een Koreaan gevraagd en het antwoord is: Ja, Koreanen vieren hun verjaardag. Er zit hier alleen een addertje onder het gras. Koreanen volgen zelf nog de Lunar kalender. Volgens deze kalender is iedereen 'jarig' op nieuwjaarsdag. Ook geloven Koreanen dat je één jaar oud bent als je geboren wordt. Een Koreaanse vriend vertelde dat ze dat doen omdat ze geloven dat je ook al leeft als je in de buik zit, en daarom niet 0 bent als je geboren wordt. Ik weet niet of dit waar is, want het kan ook gewoon een kwestie van afspreken zijn. Echter betekent dit dus dat ze al één jaar op ons voorlopen en dat hun Koreaanse leeftijd één jaar omhoog gaat op het Lunar New Year. Samengevat, als je verjaardag nog niet is geweest is je Koreaanse leeftijd +2 en als je verjaardag al wel is geweest +1. Ik heb mij laten vertellen dat de jongere generatie hun verjaardag gewoon op hun internationale geboortedag viert. Echter hoorde ik wel dat de oudere generatie het soms op Lunar New Year viert. Een kwestie van wat je zelf wilt dus.

De volgende vraag is van Sharon. Zij vroeg: 'Hoe is de Kimchi?' Het is moeilijk hier een antwoord op te geven omdat de smaak en kwaliteit echt overal verschillen, maar over het algemeen is het wel lekker. Voor de mensen die niet weten wat Kimchi is: het is het nationale bijgerecht hier. Bij letterlijk elke maaltijd eten ze dit. Zelfs als je noedels haalt in de cafetaria serveren ze er een klein schaaltje Kimchi bij. Het bestaat uit gefermenteerde kool en groenten ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Kimchi ). Er zijn echt verschrikkelijk veel verschillende soorten kimchi die ik heb geprobeerd, en over het algemeen geldt: hoe beter de kwaliteit van het restaurant hoe lekkerder de Kimchi, ongeacht van wat voor groente het is gemaakt. De smaak is heel apart. Het is een soort mix tussen heel pittig en heel zout. Ze zeggen dat het een smaak is die je nergens anders vindt, en wat je gaat missen als je niet meer in Korea bent. Ik ben benieuwd. Maar het antwoord op de vraag is dat het dus best lekker is, maar ik neem altijd maar één of twee blaadjes van het schaaltje, gewoon om even de aparte smaak te proeven.

Tenslotte vroeg Maarten de vragen: 'Ik ben wel eens benieuwd wat jij zelf in Korea uitspookt. Nuttig jij nog wel eens een pilsje? Heb je de stad al eens onveilig gemaakt, en heb je nog spannende dingen gedaan?' Om dit uit te leggen kan ik denk ik het beste een doorsnee dag voor mij uitleggen.
Ik word doordeweeks altijd rond 8 uur wakker. Natuurlijk best wel eens een half uurtje eerder of later, maar over het algemeen rond deze tijd. Dan loop ik mijn kamer uit om naar het toilet te gaan en dan kom ik altijd de schoonmaakster tegen die de vuilnisbakken verschoont, en de andere mensen die ook wakker zijn. Dit is wel wennen want ik houd er toch wel erg van om lekker op mijn eigen gemakje wakker te worden. Echter begint je dag hier met iedereen goede morgen wensen en je gezicht wassen om proberen wakker te worden.
Als mijn lessen rond 11 of 12 uur beginnen, en ik niet kapot ga van de spierpijn, ga ik rond een uurtje of half negen vaak sporten. Dit heb ik mij vanaf het begin aangeleerd en ik moet zeggen dat het mij goed bevalt. Je begint je dag gelijk fris, zit vol energie, en hebt je sporten voor de dag al gehad, ongeacht wat er gebeurt. Als ik geen tijd heb om 's ochtend te sporten doe ik dit vaak 's middags voor het eten. Ook heb ik af en toe een rustdag, als alles pijn doet.
In de loop van de dag ga ik dan vaak naar mijn lessen, en eet ik wat in de cafetaria's. Ook moet ik dan vaak nog wat voorbereiden voor andere dagen, en dat doe ik dan hier in de studieruimtes in de dorm, soms in de bieb, of vaak gewoon in m'n kamer. Het is wel grappig hoe fijn de studieruimtes in de dormitory werken. Het zijn gewoon kamers met twee tafels en acht stoelen. Deze zitten op elke verdieping. Ik moet letterlijk dertig meter lopen om bij de studieruimte op mijn verdieping te komen, maar als ik daar zit ben ik tien keer zo productief als op mijn kamer. Als het lekker weer is, en ik ben klaar met de dingen die ik moet doen, zit ik vaak voor de dormitory bij de picknicktafels, of op op het dak. En als het slecht weer is zit ik vaak in mijn kamer niets te doen. Ook denk ik vaak na over een idee voor een app die ik graag uit wil werken. Ik ben bezig met een plan hiervoor uit te werken en heb ook contact met een leraar die ik voor entrepreneurship heb wie mij wel wil helpen met nadenken. Gemiddeld twee keer in de week skype ik met Sanne rond een uurtje of 4 voor mij. Dit is altijd erg gezellig en op deze manier kunnen wij toch nog over koetjes en kalfjes praten.
Rond een uur of 7-8 ga ik meestal met de andere nederlanders buiten de campus wat eten. Dit is altijd bij verschillende restaurantjes. En verder kijk ik dan 's avonds vaak nog een film of een serie, of ik bereid nog snel wat dingen voor als ik de volgende dag een presentatie heb. Tenslotte ga ik rond 12 of 1 mijn lekkere bedje in. De volgende dag begin ik weer bij start. Misschien hadden de meeste het een stuk flitsender verwacht, maar ook bij een exchange project zijn er niet-spannende schooldagen. En een beetje regelmaat is ook niet geheel onaardig.

Op de vraag of ik nog wel eens een pilsje nuttig is het antwoord, natuurlijk, ja. Al moet ik bekennen dat het echt heel weinig is. Hier bij de dorm mag je, zoals jullie weten, niet drinken. En ik vind het een beetje zonde van mijn geld om hier elke dag in de kroeg te zitten. Een halve liter bier kost 1,50. Maar het is wel heel waterig dus je drinkt er zo een paar weg. Ook sport ik 5 keer in de week, en nadat ik heb gesport heb ik altijd weinig zin om heel veel te drinken. Verder heb ik altijd last van verschrikkelijke katers als ik wat drink. En dit is niet anders hier in Korea. De nachten dat ik flink wat heb gedronken heb ik de volgende dag alleen maar op bed gelegen, en ik vind het een beetje zonde om daar mijn tijd hier aan te verspelen. Als het lekker weer is halen we vaak met een paar mensen een literfles bier bij de supermarktjes en die drinken we dan buiten in het park op. Al met al is mijn lever dus erg blij met de tijd hier. Verder ben ik één keer in Seoul uitgeweest, en dit was opzich wel leuk om een keer te doen, maar ik ben er niet weg van. Ik vind het leuker om hier in Suwon zelf naar een karaokebar te gaan.

En wat spannende dingen betreft doe ik elk weekend eigenlijk wel wat: vorige week ben ik naar de Hyundai fabriek geweest voor een rondleiding. Het was wel tof om de las-armen en andere robots te zien. Ook hebben we het hele process van in elkaar zetten gezien. Het was gaaf om een fabriek van 2 miljard dollar aan het werk te zien. Ik voelde me een beetje alsof ik door een aflevering van 'How it's made' van Discovery Channel liep. Toch weet ik niet of ik later mijn tijd in zulke fabrieken wil besteden als baan.
Ook heb ik hier vorige week mijn maten laten opmeten voor een maatpak. Ik wou nog graag een zwart/grijs pak en ik heb toch maar besloten om het hier te laten maken.Kleren maken de man zeggen ze wel eens, en ik geloof dat dit zeker waar is. Als iemand in een goed pak binnen komt heeft die toch voorsprong op iemand die er minder goed uitziet. En het is straks tijd dat ik op zoek moet gaan naar internships en andere job interviews. Hierom wil ik graag sowieso één maatpak zodat je netjes voor de dag kan komen in elke gelegenheid. Het zou letterlijk twee keer zo duur zijn om dit thuis te laten doen, dus ik zou verschrikkelijk balen als ik het niet zou doen. Er zit nu wel een gat in mijn budget, maar dit ga ik opvullen door vaker noedels te eten! :D

Dit weekend ga ik een verslag maken over de trip naar de oostkust die ik afgelopen weekend samen met drie anderen heb gemaakt. Het was echt heel mooi en de foto's zijn ook goed gelukt, dus maak je borst maar nat!

Tot snel!
Peter




  • 08 Mei 2014 - 08:51

    Oma Anneke:

    Dag Peter

    Bedankt voor jou verslag, het was weer boeiend om te lezen.
    Ook jou uitleg over een biertje drinken, daar word jij dus duf van.
    En onze Peter in een pak, jij word een meneer, was je al natuurlijk.
    Lieve Peter, ik kijk uit naar het volgende verhaal.
    Groetjes,
    Oma Anneke

  • 08 Mei 2014 - 09:24

    Marit Bootsma:

    Hi Peter!
    Eigen app? Wat zijn dat voor spannende ideeën! Ben benieuwd! Leuk om je verhalen zo te volgen en om je stiekem alvast mede te delen, die zus van mij, kan niet wachten om die kant dan ook eindelijk op te gaan en je weer te zien zonder dat er een beeldscherm tussen zit! ;)
    Liefs Marit

  • 11 Mei 2014 - 22:05

    Liesbeth Roelfsema:

    Hoi Peter,
    Wat weer een prachtig verhaal. Heel bijzonder dat jij nu weet hoe de productie van een hyundai in zijn werk gaat. Wij rijden al meer dat 6 jaar in een grote Hyundai ( Henk vooral met veel plezier. Ik vind hem errug!! groot). Geniet van je komende tijd in Korea en veel succes met de studie.

    Hartelijke groet,

    Liesbeth Roelfsema

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter

Actief sinds 23 Feb. 2014
Verslag gelezen: 820
Totaal aantal bezoekers 12936

Voorgaande reizen:

26 Februari 2014 - 20 Juni 2014

Ajou University, Suwon

Landen bezocht: